Dit is een gids om beginners op weg te helpen in Civilization 4. Deze gids is gepubliceerd dutchciv.nl, en daar staat ook altijd de laatste versie. In Civilization IV zijn altijd meerdere strategieën mogelijk, dus zie deze gids niet als de definitieve manier (en enige manier) om Civilization te spelen. Hij is geïnspireerd op de “SISIUTIL’S CIVILIZATION IV STRATEGY GUIDE FOR BEGINNERS”, hier te downloaden:  Sisutil’s Civ IV strategy guide for beginners

1. Algemeen

  • Steden, militaire units enCivics hebben allemaal onderhoudskosten (maintenance), met name steden. Het is dus erg duur om een berg steden te hebben, zeker in het begin van het spel, zie De 60% Regel hieronder voor een aanbevolen strategie.
  • Het veranderen van een Civic resulteert in 1 of meer turns van Anarchy. Heel veel van civic veranderen kan er dus voor zorgen dat je achter gaat lopen, zeker als de tegenstander Spiritual is, en dus geen Anarchy heeft.
  • Bossen (Forrests) kunnen omgehakt worden om meer productie te krijgen voor een stad. Doe dit in het begin van het spel om snel gebouwen te krijgen die je wilt.
  • Zet Workers niet op Auto-Improve: Ze neigen nogal naar het bouwen van teveel Farms en te weinig Cottages.
  • De “Whipping” strategie: De Slavery Civic laat je een deel van de bevolking van een stad opofferen om een unit of gebouw in 1x af te ronden. Whipping resulteert in 10 turns lang 1 unhappy gezicht extra in die stad. Dit kun je voorkomen met het bouwen van een Globe Theatre.
  • Wanneer je de eerste bent die om de wereld heen is geweest, levert je dit een bonus op van 1 extra Movement Point voor al je schepen. Merk op dat je niet in 1 keer om de wereld hoeft, het kan in meerdere stappen. De beste strategie om dit te bereiken: Onderzoek Optics, bouw 2 Caravals en vaar in tegengestelde richting om de wereld.

2. Begin/ Midden Spel

Algemeen

De belangrijkste begin grondstoffen zijn: Copper, Horses en Iron (voor militaire units); Stone en Marble (voor Wonders); Als laatste Gold of Silver (voor je economie)

De beste bouwvolgorde in een stad is eerst een Worker, dan een Warrior, en dan een Settler. Het kan natuurlijk ook in een andere volgorde, maar deze is het handigst, de Worker kan nl. Forrest omhakken om de andere 2 te versnellen. De Warrior kan dan eerst de Worker beschermen, en daarna de Settler begeleiden naar de nieuwe stad locatie, waar hij de stad beschermer wordt.

Er zijn veel verschillende technologie paden die je kunt kiezen, maar dit zijn de meest gebruikte onder succesvolle Civ spelers:

  • Bronze Working, Pottery, Alphabet, Code of Laws, Monarchy
  • Bronze Working, dan Improvement technologieën (voor de dichtstbijzijnde grondstoffen), Code of Laws
  • Bronze Working, Improvement technologie, Alphabet, Currency, Code of Lows, Iron Working, Construction

De beste begin units zijn: Axe Man, Horse Archer, Unieke Units (UU) van civs met een vroege UU (Romans, Incans, Aztecs, Malinese, Mongols, Persian)

Zodra je Pottery ontdekt laat je Workers veel Cottages bouwen. Dit is bekent als “cottage spam”. Beste tiles voor Cottages: Grasslands, Flood Plains. Cottages moeten bewerkt worden door een inwoner van een stad, voordat ze groeien.

Maak gebruik van de slechts verdedigde steden van tegenstanders zodra het kan.

Het is het beste om in vroege oorlogen alle steden te “Razen”, dit om hoge onderhoudskosten te voorkomen. Uitzondering hierop zijn hoofdsteden, religieuze stichting steden en steden met wereldwonderen.

Verkenning

Je start het spel met een Settler en een van de 2 basis units: een Warrior of een Scout (wanneer jouw Civilisatie start met Hunting). Wanneer je een unit verplaatst naar een heuvel zonder bos of jungle erop, zie je meer van het landschap.

Scouts versus Warriors

  • Warriors zijn sterker dan scouts (2 vs 1), ze hebben een +25% stad defensie bonus en kunnen andere units aanvallen (scouts kunnen alleen zichzelf verdedigen).
  • Scouts verplaatsen zich daarentegen twee keer zo snel. Het is gewoonlijk niet noodzakelijk Hunting te onderzoeken alleen omdat je een scout wil hebben. De enige reden hiervoor zou kunnen zijn dat je een Resource hebt die een Camp vereist.
  • Warriors mogen dan langzamer zijn, op heuvels, bossen en jungle zijn ze allebei even snel.
  • Warriors hebben een grotere kans om ontmoetingen met wilde dieren te overleven.
  • Scouts vinden nooit een Barbarian in een Goody Hut.

Barbaren

  • Kijk uit voor barbaren tijden het verkennen. In het begin zijn het nog wilde beesten (leeuwen, wolven), later zijn het militaire units. Wanneer je denkt dat je aangevallen gaat worden door een Barbarian, kun je het beste: terugtrekken (in het geval van een Scout), of Fortify-en (met een Warrior).
  • Probeer een verkennende unit altijd zijn turn te laten eindigen in een Forrest, Jungle of Hill vanwege de defensieve bonussen. Het beste kun je hem natuurlijk laten eindigen een Hill met Jungle of Forrest.
  • Barbaren ontstaan in de Fog of War (Oorlogsmist), de zwarte of donkerder gekleurde gebieden op de kaart, dus ook op plekken die je al verkend hebt.
  • Wilde dieren zullen niet binnen je culturele grenzen komen. Alle andere Barbarians komen zeker binnen je grenzen. Ze gaan eerst je Improvements vernietigen (Pillage), daarna de dichtstbijzijnde stad aanvallen. Bouw wegen naar je Improvements om snel troepen erheen te kunnen sturen om dit tegen te gaan. Bouw ook units die meer dan 1 veld per turn kunnen bewegen (Chariots/ Horse Archers), en val daarmee Barbarians aan voordat ze Improvements vernietigen. Het is ook verstandig om units te Fortify-en op belangrijke Resources, zoals Copper.

Om het verschijnen van Barbarians te voorkomen, bouw zogenaamde “Fog Busters”, units die je op lege plekken op de kaart plaatst. Archers met Guerilla (extra Hill defensie bonus) zijn erg goede units hiervoor; ze zijn goedkoop, en op een heuvel kijken ze verder, en verwijderen zo meer van de mist. Barbaren die nog verschijnen vallen dan meestal deze units aan, en verliezen hoogstwaarschijnlijk.

NB: Onthoud dat het vechten tegen barbaren jouw units meer ervaring geeft, dus ook meer promoties. Dus helemaal slecht zijn ze niet.

Civil Service “Slingshot”

Het Oracle wordt veel gebruikt voor een speltruc “CS Slingshot” genaamd. Plan de bouw van het Oracle zo dat het klaar is in dezelfde turn dat je Code of Laws ontdekt hebt. Je kunt dan de relatief dure en erg handige Civil Service kiezen als gratis technologie. Wees wel voorbereid dat dit zo goed als onmogelijk is op niveaus hoger dan Noble. Op die niveaus kun je beter de makkelijkere CoL Slingshot (CoL = Code of Laws) proberen.

De 60% Regel

Limiteer het aantal steden dat je bouwt (max 4-6) voordat je Code of Laws ontdekt hebt en Courthouses kun bouwen. Of bouw steden totdat je onderzoek daalt tot 60% om inkomen te houden (wat normaliter gebeurt wanneer je – je raad het al – 4 tot 6 steden hebt gebouwd. Bouw later in het spel ook geen nieuwe steden (en verover er ook geen) als je research onder de 60% zit.

3. Technologie

Algemeen

Op bepaalde momenten in het spel is het verstandig om rechtstreeks naar bepaalde technologieën toe te onderzoeken (dus alle technologieën die niet nodig zijn negeren). Welke dit zijn hangt af van je strategie, maar de eerste is meestal Bronze Working, om Workers bossen kunnen omhakken voor meer productie.

Sommige techs hebben bijzondere extra’s naast de units/gebouwen of units, die hen tot doel maakt om ze rechtstreeks te gaan onderzoeken:

  • Gratis Technolgie: De eerste beschaving die Liberalism ontdekt.
  • Gratis Great People: De eerste beschaving die de volgende techs ontdekt:
    • Music: Great Artist
    • Economics: Great Merchants
    • Physics: Great Merchant
    • Fusion: Great Engineer
  • Het stichten van een religie: De eerste beschaving die de volgende techs ontdekt:
    • Meditation: Buddhism
    • Polytheism: Hinduism
    • Monotheism: Judaism
    • Philosophy: Taoism
    • Code of Laws: Confucianism
    • Theology: Christianity
    • Divine Right: Islam

Technologie Handel

Het ontdekken van Alphabet maakt handel in technologie mogelijk, dat is dus ook een kandidaat om rechtstreeks te onderzoeken. Tech handel is een goede strategie, met een paar tips:

  • Verhandel/geef niet recent ontdekte militaire techts als ze in korte tijd tegen je gebruikt zouden kunnen worden.
  • Verhandel/geef wel militaire techts aan zwakkere opponenten, wanneer de kans groot is dat het tegen een sterkere opponent gebruikt gaat worden.
  • Verhandel/geef niet een technologie die het bouwen van een wonder mogelijk maakt, wanneer je zelf dat wonder wilt bouwen of aan het bouwen bent.
  • Verhandel/geef niet Alphabet wanneer je het net ontdekt hebt omdat het je rivalen ook de kans geeft onderling te handelen.
  • Verhandel/geef wel en technologie meteen aan alle tegenstanders, op die manier voorkom je dat ze het zelf aan elkaar gaan verhandelen, en zo diplomatie punten verzamelen
  • Verhandel wel voor een goede prijs, kijk of de tech die je terug krijgt evenveel punten kost (door er met je muis cursor erboven te gaan hangen).

WFYABTA

  • Te veel tech-handel kan er uiteindelijk toe leiden dat andere leiders weigeren technologieen met je te verhandelen; Je kan zien wanneer dit gebeurt doordat wanneer je de muisaanwijzer over een van hun rood omlijnde techs in het diplomatiescherm beweegt, je “We fear you are becoming too advanced” (We zijn bang dat je te geavanceerd wordt) ziet – ook bekend als WFYABTA.
  • De WFYABTA-limiet varieert van leider tot leider en is lager met iedere toename in moeilijkheidsgraad.
  • Het aantal WFYABTA is gebaseerd op het aantal technische transacties dat de leider van je heeft ‘gezien’ ook met andere beschavingen die de leider ook heeft ontmoet. Daarom telt handel met beschavingen die jij hebt ontmoet, maar die de leider in kwestie nog niet, niet mee.
  • Ook alle transacties die u hebt uitgevoerd voordat je de betreffende leider ontmoet tellen niet mee voor de limiet. Dus als je voor het eerst een leider op een ander continent ontmoet als je eenmaal Optics hebt, is de WFYABTA score met jou 0, zelfs als ja al veel technologie transacties hebt uitgevoerd met de andere leiders op je thuis continent.
  • Een leider die Friendly met je is, zal altijd technologieën verhandelen, zelfs als hun WFYABTA-limiet is bereikt. (Het is echter mogelijk dat ze om andere redenen nog steeds geen technologie willen verhandelen, bijvoorbeeld als het een “monopolie” -technologie is – dat wil zeggen, ze zijn de enige beschaving met wie ze in contact staan ​​die die technologie bezitten – of als het wereldwonder mogelijk maakt wat ze aan het bouwen zijn.
  • Een leider die samen met u zijn / haar WFYABTA-limiet heeft bereikt, kan nog steeds overeenkomen om u technologieën te geven als onderdeel van een vredesovereenkomst om een ​​oorlog te beëindigen – vooral als ze er slecht voorstaan in de oorlog.

4. Steden

Stad Productie

Steden produceren drie items uit de 21 velden (20+1) die ze kunnen bewerken in de vorm van een kruis (Fat Cross): voedsel (weergegeven met sneden brood), productie (hamers) en commercie (munten).

  • Voedsel wordt gebruikt in de stad om de bevolking te voeden en te laten groeien
  • Productie wordt ook alleen binnen de stad gebruikt om dingen als units, gebouwen en wonders te bouwen
  • Commercie is anders in het opzicht dat het niet gebruikt wordt in de stad, maar in je hele beschaving. Daarom wordt dit behandelt in Commercie.

Elk veld produceert een standaard hoeveelheid van elk van de 3 items. Je kunt echter velden ook verbeteren met imrovements met behulp van Workers. Deze improvements kunnen de productie van velden verhogen, maar soms ook verlagen. Een Farm verhoogd bijvoorbeeld de hoeveelheid voedsel die een veld produceert.

Sommige velden bevatten Resources welke nog meer items toevoegen aan wat een veld normaliter produceert. Deze resources kunnen ook gebruikt worden als bonussen in je hele beschaving, of verhandelt voor andere resources die je nog mist. Net zoals bij de gewone items zijn resources ook in te delen in drie groepen:

  • Voedsel (zoals Sheep, Pigs, Wheat, Rice en Corn)
  • Productie (zoals Bronze, Horses, Iron, Coal en Oil)
  • Commercie (zoals Gold, Gems en Silver)

Sommige resources geven een bonus in meer dan in groep; Silk en Wine generen extra voedsel en ook extra commercie. Net zoals in de echte wereld zijn resouces erg belangrijk. Je wilt je steden altijd zo dicht mogelijk bij verschillende resources hebben. Het is zelfs mogelijk dat je oorlogen gaat voeren om bepaald belangrijke resources in handen te krijgen, of om ze te uit de handen van je rivalen te houden.

Plaatsing van een Stad

De plaats van een stad speelt een grote rol in het bepalen van zijn specialisatie (zie Stad Specialisatie hieronder voor meer informatie). Het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar, wanneer je een bepaald type stad wilt, ga je zoeken naar een geschikte locatie.

Idealiter wil je een stad die zo groot kan groeien dat alle velden binnen het Fat Cross uiteindelijk bewerkt kunnen worden door inwoners van die stad. Omdat niet alle velden de 2 voedsel opleveren om de inwoners die dat veld bewerken te voeden, heb je ook velden nodig die meer opleveren. Voedsel resources als Cows, Pigs, Wheat, Rice, Corn, Fish, Clams etcetera leveren dat extra voedsel, net als de Farm Improvement.

Naast voedsel wil je je waarschijnlijk ook richten op productie of commercie, of – in de meeste gevallen – beide. Ook hierbij spelen resources een grote rol.

Vers water (rivieren en meren) geven een +1 Health bonus als je stad er direct aan grenst.

Hills geven een defensieve bonus aan Fortified units in je stad. Daarbovenop krijgt een stad op een heuvel ook nog een +1 productie bonus.

Gezondheid/ Groei

Een overschot aan voedsel is nodig om te kunnen groeien; Hoe groter het overschot, des te sneller groeit je stad.

Gebouwen die de gezondheid (Health) van je stad beinvloeden zijn: Granary, Harbour, Grocer, Hospital, Recycling Centre. Bepaalde gebouwen (Granary, Harbour, Grocer) hebbenbepaalde Resources nodig om hun specifieke gezondheid bonus toe te kunnen passen.

Het is slim om een paar Forrests te laten staan binnen je Fat Cross van je stad, omdat elke 2 velden waar een Forrest op staat zorgen voor een +1 Health bonus. Dit is zeker belangrijk wanneer je stad ook Flood Plains heeft, welke een -0,4 Health effect hebben en niet verwijderd kunnen worden.

Verwijder Jungle (-0,25 Health effect) zo snel mogelijk wanneer je Iron Working ontdekt hebt. Onder Jungle zit waardevol Grassland voor Farms of Cottages.

Tevredenheid (Happiness)

  • Ontevredenheid wordt voornamelijk veroorzaakt door de grootte van de stad. Hoe groter de stad, hoe meer ontevredenheid door overbevolking. (De moeilijkheidsgraad heeft hier ook invloed op; hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe lager het bevolkingsniveau waarop burgers ongelukkig worden.)
  • Ontevredenheid belemmert duidelijk de groei van de stad, zoals hierboven beschreven. Ongelukkige burgers consumeren voedsel zonder een tile te bewerken om er een te laten groeien, waardoor de stad minder productief wordt en de groei nadelig wordt beïnvloed.
  • Cottages en commercie helpen niet om ontevredenheid te verminderen.
  • Tevredenheid wordt verhoogd door:
    • Gebouwen zoals tempels, theaters, colosseums; andere gebouwen zoals markten en smederijen kunnen dat ook tevredenheid vergroten als bepaalde resources beschikbaar zijn.
    • Staatsreligie (+1 tevreden burger als de stad jouw staatsgodsdienst bevat)
    • Luxe resources (goud, zilver, edelstenen, bont, ivoor, wijn, zijde, suiker, wierook, specerijen, kleurstof, musicals, hitsingles, hitfilms; +1 gelukkige burger van elk)
    • Cultuur: verhoog de hoeveelheid (%) cultuur die je beschaving produceert via de cultuurschuifregelaar.
    • Eenheden: een stad zonder verdedigers zal een of meer ontevreden inwoners hebben, afhankelijk van de grootte
    • Civics
      • Representation (+3 tevreden burgers in uw 5 grootste steden)
      • Hereditary Rule (+1 gelukkige burger van elke militaire eenheid in de stad)
      • Environmentalism (+1 gelukkige burger voor elk bos of jungle in het bereik van de stad. Opmerking: in BtS hebben die tiles bosreservaten nodig om tevreden burgers te produceren.)
      • Emancipatie (verwijdert de +1 ontevreden burger voor elke Civ die het heeft geadopteerd)
      • Free religion (+1 tevreden burger voor elke religie in een stad)
  • Je kunt ook ontevredenheid oplossen door de ontevreden burgers te verwijderen. De Slavernij Civic staat je toe om bevolking te gebruiken om gebouwen of eenheden te voltooien. Dit resulteert in een of meer ontevreden burgers voor 10 beurten, maar aangezien je net ontevreden burgers hebt verwijderd, compenseert dit meestal.
  • Om te voorkomen dat je de ontevredenheidsdrempel bereikt voordat je die kan opvangen met een of meer van de tevredenheidsvergroters , gebruik de knop “Limit Growth” (Groei vermijden) of verander eenvoudig de tiles waar de inwoners van de stad werken totdat de groei stagneert.

Door Chris

Start de discussie op community.dutchciv.nl