1. Sticht je eerste stad

Een goed plek vinden voor je eerste stad lijkt vrij basaal, maar het is 1 van de belangrijkste beslissingen van het hele spel. Het is een kwestie van balans zoeken tussen het aantal turns dat  je nodig hebt, en de perfecte plek. De hotkey die je veel moet gaan gebruikten is [Y] – dat laat de opbrengsten (yields) zien per veld (tile). Gebruik dit altijd als je nieuwe steden sticht.

  • Sticht de stad liefst in binnen 2 of 3 turns. Als je er langer over doet raak je te ver achter, maar  2/3 turns kun je je veroorloven voor een betere start.
  • Sticht je eerste stad in de buurt van 2-voedsel / 2-productie tiles. Je wil namelijk zoveel productie als kan, maar de 2 voedsel zorgt ervoor dat de stad ook genoeg voedsel heeft. 
  • De beste tiles om je stad op te plaatsen zijn Plains/Hills, of tiles met Luxuries. Tiles met Plains/Hills geven je stad meteen 2 food en 2 production (voor andere is dit 2f en 1p). Een stad op een Luxury geeft je meteen toegang tot deze grondstof, en kun je dus verkopen voor redelijk wat goud.
  • Maak plannen voor de toekomst. Plan vooruit waar je stad zijn productie en voedsel vandaan haalt, en waar en welke districten je gaat bouwen. Hills zijn de meest betrouwbare bron voor productie – voedsel in is minder belangrijk, alleen als je stad echt te weinig voedsel heeft. Rivieren en Grasslands zijn de beste bronnen voor voedsel.

2. Wat als eerste bouwen?

Nu jij je eerste stad gesticht hebt, wat ga je als eerste bouwen in die stad? Deze keuze is na de locatie van de stad de tweede belangrijke beslissing in het begin. Je kunt kieze uit 5 zaken: BuilderMonumentScout of een Slinger (en een Settler, maar dat kan pas als je stad een populatie heeft van 2 of meer). Voor elk van deze bestaan goede redenen om ze te bouwen – hieronder een uitleg per optie waarom / wanneer je voor deze keuze zou gaan.

builder

Builder –  Een Builder als eerste maakt het mogelijk om tiles te verbeteren en belangrijke Inspirations en Eureka’s vrij te spelen, maar maakt je wel zeer kwetsbaar voor een vroege aanval. Doe dit voora als je veel resources in de directe omgeving van de stad hebt.

Monument – Cultuur is een belangrijke resource in het begin en monuments zijn daardoor belangrijk in de startfase. Je kunt alleen ook je Cultuur boosten met Inpirations in het begin van het spel. Vanwege de beperkte winst, en de kwetsbaarheid die het oplevert is een Monument als allereerste bouwen vrijwel nooit een goed idee. 

Scout – Scouts maken het mogelijk om een hoop vroege bonussen te regelen door verkennen, en ook om de beste locaties te vinden voor je nieuwe steden. Je kunt een scout als eerste bouwen als je een bijzonder goede startlocatie hebt, of niet/nauwelijks je Settler verplaatss hebt voordat je jouw stad plaatste.

Slinger – Het bouwen van een Slinger versterkt je verdediging, en het zorgt voor een Eureka voor Archery. Bouw een Slinger als je denkt dat je snel wordt aangevallen. Dit is een goede tactiek die je ka helpen als naar een hogere moeilijkheidsgraad gaat.

Warrior –  De voordelen van het bouwen van een Warrior als eerste lijken op die van een Slinger, maar dan aggressiever. Warriors zijn nuttiger als verkenner, en je kunt een buurman verassen en uitschakelen met een paar Warriors.


3. Wetenschap en Cultuur

Zoals al eerder aangegeven zijn Eureka’s en Inspirations een belangrijke bron voor Science (Wetenschap) en Culture (Cultuur) in de beginfase. Het is daarom beter om je aandacht 100% te richten op het bouwen van units en steden in plaats van Science en Culture.

Je Culture onderzoek moet in begin primair gericht zijn op het verkrijgen van Political Philosophy en daarmee je eerste regeringsvorm. Zie hieronder voor de belangrijkste Civics die je typisch wel wil onderzoeken

Craftsmanship – Maakt Agoge beleid (Policy) mogelijk, dit beleid levert +50%  productie op voor Ancient en Classic era melee (Scouts en Warrior) en range (Slinger en Archer) units.

Early Empire – Maakt x Policy mogelijk, die +50% productie bonus geeft op Settler productie. Is interessant als je stad ook snel genoeg groeit naar meer dan 2 populatie, en hou in het achterhoofd dat met elke Settler die je produceert je stad ook krimpt met 1 populatie – werkt dus goed in combinatie met maximaal groeiende steden.

Political Philosophy – Dit speelt de eerste 3 vormen van regering vrij waaruit je kan kiezen: AutocracyOligarchy and Classical Republic. Absoluut belangrijk om snel te kunnen kiezen – aangezien je hiermee ook meer Policies kan aannemen.

Military Tradition – Geeft met de Maneuver beleid een +100%  production voor Ancient en Classic zware en lichte cavalerie units. In combinatie met Agoge kun je aardig agressief een leger opbouwen in hoog tempo.

Je Science onderzoek moet gericht zijn op de doelen die je hebt in het beginspel. Het is vaak beter richting 1 specifieke technologie te gaan ipv alles proberen te onderzoeken in een bepaald tijdperk. Bijvoorbeeld alleen de technologieën onderzoeken die uiteindelijk leiden tot Horsebackriding – waarmee je waarschijnlijk eerder Horseman hebt dan je tegenstanders een goede verdediging hebben hiertegen. Belangrijke technologieën: 

Animal Husbandry – Laat zien waar paarden als resource te vinden zijn (en geeft dus eventueel goede input voor de locatie van je volgende stad), en maakt een vroege Builder bruikbaar door het plaatsen van pastures

Mining – Geeft met het bouwen van mijnen toegang totLuxury resources op de kaart (zoals Diamonds en Jade) en maakt daarmee ook weer een vroege Builder bruikbaar

Astrology – Deze technologie is superbelangrijk als je richting een religieuze overwinning wilt gaan (zie verderop in deze gids), omdat je dan niet alleen een religie wilt kunnen stichten (waar dit voor nodig is), maar ook 1 van de eerste wilt zijn. Dit geldt ook als je een Stonehenge wonder wilt bouwen (waarmee je direct een religie kan stichten).

Bronze Working – Laat op de kaart zien waar Iron te vinden is, strategisch zeer belangrijke resource, voor de beste units in het begin van het spel heb je Iron nodig om ze te kunnen bouwen. Het is dus handig om te kunnen anticiperen op waar je Iron vandaan haalt bij het planen van je volgende stad.

Archery  – Deze technologie is alleen relevant als je onder druk staat van tegenstanders en je moet kunnen verdedigen. Archers zijn veruit de sterkste units in het begin, maar je kunt meestal wel af met Warriors en Slingers.

Let altijd op je Civ-specifieke bonussen voor zowel Science als Culture. Je wilt altijd zo snel mogelijk toegang tot je Civ-specifieke bonussen zoals units en gebouwen. Als dat niet relevant is in het begin (bijv. omdat de bonussen veel later in de tech-tree zitten) focus je op Civics en Technologieen die helpen bij snel uitbreiden.

4. Uitbreiden

Uitbreiding door meer steden is nummer prioriteit in Civilization VI (anders dan in Civlization V!). Je kunt niet teveel steden hebben, en veel steden is de beste route voor naar succes. Je vreedzaam uitbreiden, of via vroege oorlog, of een combinatie van beiden. Een simpele vuistregel is om ongeveer 10 steden te hebben met turn 100.

Vreedzaam Uitbreiden

Bouw Settlers vroeg, en veel. Ken alle manieren om Settler productie te verhogen:

Colonization Policy – Deze policy komt beschikbaar als je de Early Empire Civic hebt onderzocht (zie Wetenschap en Cultuur sectie) en geeft een +50% korting op de productie voor Settlers.

Ancestral Hall – Dit is een gebouw wat je kan bouwen op een Government Plaza disctrict met 2 grote bonussen: +50% productie voor Settlers eneen gratis Builder bij elke nieuwe stad die je sticht.

Magnus (Governor)  – Met deze governor kun je Settlers bouwen in de stad zonder dat er een 1 populatie van de stad afgaat, als je de kiest voor Provision als eerste promotie bij deze governor.

Monumentality (Dedication in Golden Age) – Maakt het mogelijk om heel goedkoop Settlers te kopen met faith.

Koop Settlers met goud (Gold) – Dit is niet meteen een bonus, maar goud is makkelijker te krijgen dan productie! Als je een Settler in 12 turns of sneller kan bouwen dan is bouwen waarschijnlijk beter dan kopen.

Probeer hoe dan ook altijd zo veel mogelijk zo ver weg mogelijk je steden te stichten (Forward Settling). Dit geeft je meer eigen land, en beperkt de bewegingsruimte voor de andere AI.

Uitbreiden via oorlog

Belangrijkste hierbij is (naast het bouwen van veel units en verbeteren van je taktieken ?) om te weten wanneer je moet stoppen. Uiteraard is het beste scenario om een 1 of 2 buren in zijn geheel te veroveren of vernietigen in de eerste 50 turns. Het beste scenario is verreweg dat je een of twee buren volledig wegvaagt in de eerste 50 beurten, en daarmee verschillende “gratis” steden krijgt en een hoop open land om naar uit te breiden. Dat is echter niet altijd mogelijk of zelfs niet optimaal. De AI zal je vaak een flinke eer bewijzen voor het sluiten van vrede. Zelfs als je maar één stad inneemt, of zelfs als je gewoon een aantal van hun eenheden doodt en hun districten plundert, heb je de AI al aanzienlijk vertraagd, en dat is eigenlijk alles wat je hoeft te doen. Het is niet echt handig als je al je tijd besteedt aan het proberen een stad te vernielen terwijl je troepen verliest in een hoog tempo. Het is handig om te weten hoe je een “timing-push” moet doen. Hier bouw je eerder een geavanceerde eenheid dan je buren en ga je verder met het beuken van het gezicht. In het vroege spel kun je me haasten met boogschutters, zwaardvechters, ruiters of ridders. Dit is duidelijk bijzonder effectief voor Civs zoals Rome of Macedonie die Unique Unit-vervangingen hebben voor deze of andere vroege unit-types. Het is vaak beter om goud te gebruiken om vroege eenheden te upgraden dan om deze geavanceerde eenheden helemaal opnieuw te bouwen. Net als bij vreedzame uitbreiding, ken de juiste boosts.

Agoge – +50% extra productie bij het bouwen van melee en ranged units bouwen

Maneuver– +50% extra productie bij het bouwen van cavalry.

Oligarchy – +4 combat strength voor land en zee units.

Great General – Geeft +5 combat strength aan units in de buurt uit de juiste tijdperken.

Weet ook dat belegeringseenheden in Civ 6 nogal zwak zijn. Alles wat je echt nodig hebt om stadsmuren tegen te gaan, is een stormram. Wat moet ik doen als ik niet veel ruimte heb om uit te breiden? – Afhankelijk van je kaart en de locatie van City-States en rivaliserende Civs, heb je misschien niet veel ruimte om steden te vestigen, maar vroege verovering is ook niet bijzonder haalbaar, of misschien wil je je concentreren op een voornamelijk vreedzame strategie. Dit zijn gevallen waarin de Audience Chamber waarschijnlijk meer behulpzaam is dan de Ancestral Hall. Plan zorgvuldig je stadslocaties en probeer je in twee of drie steden in een gebied te vestigen in plaats van grote stukken territorium op te sluiten met één centrale stad. Onthoud dat je maar 3-4 sterke tiles per stad nodig hebt om het levensvatbaar te maken. Soms heb je niet eens echt een levensvatbare stad nodig – je hebt gewoon een andere plek nodig om die volgende Campus of Theater Square te bouwen of om een ​​bepaalde grondstof te claimen. Bedenk echter dat de Audience Chamber je actief straft omdat je geen gouverneur in een bepaalde stad heeft. -2 Loyaliteit is geen bijzonder grote straf, en ik zou niet willen voorstellen om alleen zoveel steden te bouwen als gouverneurs die je van plan bent te rekruteren of iets dergelijks. Denk gewoon goed na over waar je de steden plaatst en hou je gouverneursplannen altijd in gedachten bij je planning.

4. Districten

Nadat je je eerste uitbreiding hebt voltooid, ga je naar het middenspel, waar je nu de steden die je hebt gebouwd of veroverd uitbreidt en verbetert. Dit betekent vaak dat je districten moet bouwen in je steden. Districten vormen het hart van Civ VI, dus het is belangrijk om te weten hoe ze werken. Met iedere 3 inwoners groei van een stad kun je een nieuw district bouwen. De productiekosten van districten stijgen naarmate het spel vordert, maar je kunt de productiekosten vergrendelen door het district te plaatsen. Je kunt dan andere dingen bouwen en de wijk later afmaken. Ze ontgrendelen belangrijke Eurekas / Inspirations en brengen je naar verschillende soorten overwinning.

Je kunt steden als ‘slots’ voor districten zien. Je moet deze deze “slots” in uw district niet lichtzinnig besteden. Besteed aandacht aan je omringende land en hoe je de districtsbonussen kunt maximaliseren. Bouw districten niet te vroeg. Concentreer eerst op uitbreiding en verdediging. Wacht tot turn 80. Maar leg wel de productiekosten vast, dus wel de districten zo vroeg mogelijk plaatsen! Onthoud dat districten bonusbronnen krijgen van je stadsgezanten. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld veel campussen hebt, je Scientific City States moet opzoeken. Het omgekeerde is minder waar, maar toch een overweging. Hier zijn een paar logische opties die je in de eerste 100 turns kunt vergrendelen, zo niet voltooien:

Holy site – Je moet er 1 tot 2 van deze vroeg bouwen om een religie te stichten. Beste plek is naast bergen, bossen en natuurwonderen. Faith is een sterke resource die gemakkelijk kan worden gebruikt, maar het bouwen van een district zo vroeg in het spel is een groot nadeel. Religie is gewoon niet zo krachtig als in Civ V. Bouw ze alleen als je voor een religieuze of mogelijk een culturele overwinning gaat, of als je weet wat je doet.

Campus – Deze komen vroeg en zijn altijd handig, zelfs als je niet voor een Science Victory gaat. Het is belangrijk om je leger op het niveau te houden van je rivalen, en dat vereist wetenschap. Deze district is heel goed om de State Workforce-Inpsoration te krijgen. Beste plek is naast bergen en oerwouden. Je zou minstens 2-3 moeten hebben als je niet voor een Science Victory gaat.

Commercial Hub – Handelsroutes zijn sterk in Civ VI en zijn een belangrijke bron van goud in het midden en late spel. Goede plek is naast rivieren en havens. Je zou met 2-3 vóór het middeleeuwse tijdperk moeten beginnen met bouwen.

Encampment – De gebouwen zijn niet echt geweldig, maar Great Generals zijn redelijk goed. Je hebt deze districten nooit NODIG, maar ze kunnen aardig zijn en natuurlijk nuttig zijn voor een Domination Victory. Ze geven geen bonusopbrengsten, maar worden in plaats daarvan mini-stadsforten die je land bewaken.

Theater Square – Deze zijn vooral handig voor een Culturele Overwinning, maar het is altijd fijn om er een paar te hebben. Een goede plek is naast wereldwonderen, maar dat is alles. Bouw deze in de buurt van alle Wonders die je hebt gebouwd of veroverd, of als je voor een culturele overwinning gaat.

Harbor – Ze zijn vooral nuttig voor hun handelsroute. Je krijgt maar één handelsroute als je een haven en een handelscentrum in dezelfde stad bouwt! Later helpen ze bij de productie in hun stad. Ze krijgen geen bonussen van City States. Ze zijn beter dan niets in kuststeden die vaak geen toegang hebben tot veel andere goede buurten, en ze kunnen heel mooie hoeveelheden goud opleveren. Ze houden van kust resources.

Industrial zone – Deze komen iets later dan turn 100, maar zijn toch goed om mee te nemen. IZ’s waren eerder heel goed, totdat het effect van fabrieken werd verkleind in een update. He nu ervan is nu wat kleiner. Workshops zijn gewoon heel slecht, maar Powerplants maken ze eigenlijk enigszins de moeite waard (uiteraard in evenwicht gehouden door klimaatverandering). Fabrieken zijn nog steeds best aardig, al was het maar om een stad (die met Magnus en Vertical Integration) zeer productief te maken. Je zult er een paar willen (al is het maar om de late game-meldingen voor laag stroomverbruik uit te schakelen), maar denk goed na over hoeveel je er wilt.

5. Kies je winconditie

In Civ VI is het belangrijk om vrij vroeg rekening te houden met je winstconditie. Over het algemeen draaien de win-voorwaarden om het bouwen van bepaalde districten, dus met elk nieuw district dat je vergrendelt, sluit je jezelf ook op in een bepaalde speelstijl en win-voorwaarde. Je kunt je focus veranderen, maar je moet wachten tot je steden groot genoeg zijn om nieuwe districten te bouwen, en tegen die tijd loop je achter. Je eerste 50-100 beurten of zo zouden minder gericht moeten zijn op je winstconditie en meer op het uitbreiden en bouwen van een solide basis (ongeveer 10 steden, 4 handelsroutes, een fatsoenlijk leger, 2-3 schepen en misschien een of twee Wonderen) rondom turn 100. Misschien loop je achter op bepaalde gebieden, maar dat is oké, haal gewoon op die punten de achterstand in. De belangrijkste stap is om veel steden en veel land te hebben. Hier volgen enkele algemene richtlijnen voor het specifieke overwinningstypen (na turn 100):

Deze DutchCiv gids is gebaseerd op: [Engels] Civ 6 Guide for Dummies

Door Chris

Start de discussie op community.dutchciv.nl