Sid Meier’s Civilization VI (of Civ VI) is een turn-based strategy-computerspel, ontwikkeld door Firaxis Games. Het is het zesde deel van de Civilization-reeks en is verschenen op 21 oktober 2016. Het spel is ontworpen en gebouwd onder leiding van Ed Beach, die ook verantwoordelijk was voor de uitbreidingen van Civilization V. De titelmuziek, Sogno di Volare, is gecomponeerd door Christopher Tin, bekend van de met een Grammy Award bekroonde titelmuziek van Civilization IV, Baba Yetu.

Op 8 februari 2018 verscheen de eerste uitbereiding van het spel, Rise and Fall, gevolgd door Gathering Storm op 14 februari 2019.

Je kan op zes verschillende manieren een spel winnen:

  • Dominantie: je verovert de hoofdstad van alle andere beschavingen;
  • Wetenschappelijk: je moet drie technologische mijlpalen volbrengen, namelijk: een satelliet lanceren, een mens op de maan laten landen en een kolonie op Mars stichten;
  • Cultureel: je moet meer buitenlandse toeristen aantrekken dan elke andere beschaving aan binnenlandse toeristen heeft;
  • Religieus: de religie van jouw beschaving moet dominant zijn in de meerderheid van alle steden;
  • Diplomatiek: je moet tien diplomatische overwinningspunten scoren (alleen beschikbaar met de uitbreiding Gathering Storm);
  • Hoogste score : als aan het einde van het jaar 2050 nog geen van bovenstaande overwinningen zijn behaald eindigt het spel en wint de beschaving met de hoogste score.

Steden en terrein

Een belangrijk verschil van Civilization VI met diens voorgangers is de “ontstapeling” van steden. Gebouwen die voorheen in het stadscentrum werden geplaatst zijn in Civilization VI onderverdeeld in gespecialiseerde districten, die elk een aparte tegel bezetten. Districten krijgen een bonus als ze aan bepaalde tegels grenzen; zo krijgt een campusdistrict een bonus als deze grenst aan een gebergte. Maritieme eenheden hoeven niet meer uitsluitend in kuststeden worden gebouwd, zolang de stad een havendistrict laat aanleggen. Ook wereldwonderen worden op aparte tegels gebouwd. Sommige wereldwonderen zijn gereserveerd voor speciale tegels; de piramides kunnen bijvoorbeeld alleen gebouwd worden in woestijngebied.

Exploitatie van het landschap (improvements) wordt verzorgd door bouweenheden. In tegenstelling tot eerdere versies worden improvements al in één beurt afgerond, en kunnen de bouwers slechts een beperkt aantal acties uitvoeren voordat ze verbruikt zijn. Wegen worden niet meer op commando gebouwd, maar automatisch aangelegd door handelaars.

De bevolking moet tevreden worden gehouden met voorzieningen (amenities), zoals luxeproducten en gebouwen ter vermaak. Ook moeten zij van voldoende behuizing worden voorzien.

De fog of war is geïnspireerd door antieke cartografie. Onontdekte gebieden worden weergeven als een tabula rasa; ontdekte gebieden die weliswaar uit het zicht zijn van de speler worden in detail gebracht door middel van kaarttekeningen.

bron: wikipedia – https://nl.wikipedia.org/wiki/Civilization_VI

Door Chris

Start de discussie op community.dutchciv.nl